Visita al Pueblo Indigena de los “de en Medio”

Abans d’ahir vaig anar amb un "lanchero" d’Aktenamit i la Graciella, la responsable desde fa quatre anys del Projecte d’artesania d’Aktenamit, al poblat q’eqchi indigena de "los de En medio". El poblat es troba passat Livingston, direccio a Belize. El trajecte desde el projecte principal d’Aktenamit es bastant llarg, especialment si s’agafa una llanxa amb poca potencia de motor, com va ser el nostre cas. Un cop es deixa el Mar Carib un entrant conduiex a traves d’un espes bosc fins a l’interior d’uns poblats apartats de la civilitzacio. Alla ens esperaven un grup d’unes 6-8 dones amb els seus fills al voltant de diverses edats. Era una estampa molt autentica, aquella gent enmig del bosc tropical amb les seves vestimentes tipiques. M’agradaven les faldilles que duien. Llastima de que nomes parlessin en q’eqchi i no els pogues dir res…m’hagues agradat.

Totes duien diferents andromines on havien recollit les produccions artesanals que havien realitzat de manera manual. Era un treball laborios que hem deixava meravellada. No obstant, la Graciella era exigent en la seva seleccio d’artesania i sols agafava aquelles peces que reunien un minim de qualitat. El cert es que era comprensible…allo despres havia de vendre’s i tothom exigia la millor qualitat pero sols imaginar-se el temps emprat en cada article hem feia sentir malament.
Un cop acabat el proces de seleccio, vaig veure com una d’elles tirava dins uns matolls els articles "no escollits": una llastima…a mi tant m’era que la artesania sopera no fos tan suau o arrodonida com s’esperava.

En acabar vam anar amb la llanxa amb un parell d’elles i els nens al seu poblat. Una casa feta de fulles de palma i fang on uns quants pollastres donaven voltes i els mangos penjaven dels arbres encara verds…
L’experiencia va valdre la pena. Quan vaig arribar de nou a Ak’tenamit estava baldada i amb la pell cremada. El sol caribeny m’havia rostit sense compassio! La propera vegada ho tindre en compte.

3 respostes a “Visita al Pueblo Indigena de los “de en Medio”

  1. Hola. Volia respondre’t abans però vaig estar força emerdat inmediatament després que arrivessis i per colmo de mals després se’m va petar l’internet, vaja, tot un panorama per comunicar-me amb el mon exterior. Me’n alegro que l’avió no s’hagui estavellat ;-). Tot i que evidentment he visitat la pag. web encara no he pogut llegir-ne les "cròniques" i veure’n les imatges però abans que acabi la setmana podré fer-ho. Sort!

    M'agrada

  2. HOLA SILVIAAAAA !!!! VEO QUE TE LO ESTAS PASANDO DE MIEDOOO . EJJEJEJEJEJ !!! . EN LA JUNGLA COMO EL DE LA CUADRA SALCEDO , CON LOS INDIGENAS , LOS ANIMALILLOSS… QUE AUTIENTICO . POR CIERTO , TU CASITA , ME ENCANTA …. BUENO BESITOS DE BEL Y CUIDATE , ESPERO SABER MAS COSITAS DE TUS AVENTURAS TRASCONTINENTALES … RECUERDOS

    M'agrada

Deixa un comentari

